Ontwakingtechnieken van de Kundalini-energie

Kundalini-energie staat in de belangstelling. Niet alleen vanwege de bijzondere bewustzijnservaringen die er deel van zijn, maar ook vanwege de gevaren voor de gezondheid.

De Kundalini kan gedeeltelijk of volledig worden ontwaakt als gevolg van één of meer van de volgende
oorzaken:

1.Methodisch en bewust leerproces van Kundalini-ontwakings-technieken.
2.Een krachtige, zuivere, weerstandsloze en dynamische spirituele toewijding en wil om
Universeel Bewustzijn te bereiken.
3.Directe energie en/of aanwezigheid van een leraar.
4.Een (late) energetische reactie op een traumatische of indrukwekkende ervaring
5.Drugs en/of medicijngebruik
6.Geuren, geluiden en muziek

Technieken
Er zijn verschillende methodes die iemand kan gebruiken op zijn tocht naar het ontwaken van de Kundalini-energie. Hier volgt een kort overzicht van een aantal van deze methodes.

Raja yoga –  Ook wel koninklijke yoga genoemd, waarbinnen individueel bewustzijn totaal verenigt met universeel bewustzijn. Deze vereniging vindt plaats door een opeenvolgend proces van concentratie, meditatie en vereniging: het ervaren van eenheid met het absolute of de Universele Spirit. Beoefening van Raja yoga, voorafgegaan door Hatha yoga, bewerkstelligt zeer duurzame ervaringen. Raja yoga is voor de meeste mensen erg moeilijk omdat het tijd, geduld, discipline en volharding vereist.

Ontwaking door kruiden –  Dit is de meest krachtige en snelle methode van ontwaken. Het is niet voor iedereen geschikt en maar weinig mensen zijn hiermee bekend. Er zijn kruiden die de natuur en de elementen van het lichaam kunnen veranderen en hierdoor gedeeltelijke of volledige ontwaking kunnen bewerkstelligen. Gebruik van deze kruiden mag nooit worden toegepast zonder tussenkomst van een leraar of gekwalificeerde begeleider. Dit omdat sommige kruiden selectief de ida en/of pingala kunnen ontwaken terwijl andere kruiden deze beide nadi’s juist kunnen onderdrukken met als mogelijk resultaat een snelle tocht naar een instelling voor ‘geesteszieken’. Hierdoor is deze methode erg risicovol en onbetrouwbaar.

Pranayama –  Wanneer een aspirant die voldoende voorbereid is pranayama (ademhalingstechnieken) beoefent in een kalme, koele en rustige omgeving – bij voorkeur op grote hoogte – met een zeer licht dieet dat net voldoende is om in leven te blijven, kan de ontwaking van Kundalini plaatsvinden als een soort explosie. In feite gebeurt het zo snel dat de Kundalini direct naar de sahasrara stijgt.

Naad yoga –  Een andere techniek om Kundalini te ontwaken is door het regelmatig en langdurig herhalen van een mantra. Dit is een krachtige, gelijkmatige en risico-vrije manier, maar het vereist veel tijd en nog meer geduld. Wanneer je een mantra miljoenen keren herhaalt, doordringt deze elk deeltje van je hersenen en zuivert je gehele fysieke, mentale en emotionele lichaam.

Kriya yoga –  Dit is de meest simpele en praktische manier voor een Kundalini-ontwaking in deze tijd aangezien het geen confrontatie met de mind vereist. Wanneer je kriya yoga beoefent, ontwaakt de Kundalini niet met geweld noch ontwaakt zij als een visioen of bijzondere ervaring; de Kundalini ontwaakt rustig en geleidelijk aan. Kriya yoga creëert geen explosieve ontwaking.

Shaktipat –  De methode van het ontwaken door Shaktipat is onmiddellijk maar is enkel een glimp en geen permanente ervaring. Als een leraar deze ontwaking activeert zul je samadhi ervaren. Veranderingen in je lichaam gebeuren in een oogwenk. Het euforische effect van Shaktipat kan meerdere weken blijven voortduren. Daarna zul je weer terugkeren naar dezelfde staat van bewustzijn als voor de ontwaking.

 

EHBO BIJ VROEG ONTWAKENDE KUNDALINI-ENERGIE

Als Kundalini-energie ontwaakt voordat je degelijk bent voorbereid, kun je angstig en verward raken; onmiddellijke actie is dan noodzakelijk. Het eerste wat je hoort te doen is overstappen naar een aangepast dieet bestaande uit ‘zwaar’ voedsel. Je moet rijk, stevig voedsel eten dat in of laag bij de grond groeit zoals aardappelen, wortels, pompoen, kool, linzen en bonen. Ook rood vlees is zwaar voedsel. Zorg dat je twee uur voordat je gaat slapen niets meer eet.

Neem een rustige levensstijl in acht, vermijd sociale interacties en het lezen van boeken, tijdschriften e.d. Vermijd kijken naar de tv of computerbeeldschermen. Je hoort alle activiteiten die te maken hebben met het consumeren van informatie, straling en irritatie van je zintuigen te verminderen. Vermijd chemicaliën en drugs. Breng zoveel mogelijk tijd door in de natuur, werk in de tuin of knuffel zo vaak mogelijk een boom. Bomen zijn de beste ‘energie-gronders’.

Als je je interactie met de buitenwereld minimaliseert zullen de onaangename verschijnselen meestal na een week afnemen en zul je je normale leven weer kunnen hervatten. Vervolgens hoor je op zoek te gaan naar iemand die je verdere begeleiding kan geven.

Scroll Up